donderdag 15 september 2011

Managers die doen wat werkt…..

• ….begrijpen dat medewerkers de voorkeur hebben om hun eigen keuzes te maken en autonoom te zijn. Oplossingsgerichte managers bieden daarom de vrijheid waar mogelijk, zodat medewerkers zoveel mogelijk hun eigen keuzes kunnen maken.
• ….begrijpen dat medewerkers graag ervaren competent te zijn en zij sturen medewerkers op zo’n manier dat zij hun competenties kunnen inzetten en ontwikkelen.
• ……begrijpen dat medewerkers zich verbonden willen voelen en creëren daarom de omstandigheden waarin mensen ervaren dat hun inspanning en bijdrage belangrijk zijn en worden gewaardeerd.
• ……geven ruimte aan de aanwezige intrinsieke motivatie van medewerkers door de leiden van achteren waar mogelijk, door de eigen oplossingen van medewerkers te exploreren en door indirecte proces complimenten te geven
• …..stimuleren de ontwikkeling van geïnternaliseerde extrinsieke motivatie door de waarde van het werk van de medewerker voor de organisatie expliciet te benoemen en de waarde van het werkt van de medewerker voor de medewerker zelf te exploreren..
• ……evalueren het gedrag van medewerkers in de specifieke context waarin het gedrag zich voordoet in plaats van het gedrag toe te schrijven aan vaststaande persoonlijkheidskenmerken. Hierdoor gaan managers die doen wat werkt ervan uit dat mensen zichzelf kunnen verbeteren.
• …….exploreren eerst het perspectief van de medewerker op een aanmoedigende en uitnodigende manier, wanneer er problemen zijn of wanneer de medewerker niet goed functioneert. Door het perspectief van de medewerker te erkennen en de medewerker serieus te nemen, wordt een yes-set gecreëerd en wordt de kans op een constructief gesprek groter.
• …..formuleren precies wat ze verwachten van medewerkers en waartoe ze dit verwachten (positieve opbrengsten), want managers die doen wat werkt blijven gefocust op de positieve doelen en hebben gevalideerde redenen als ze een doel opleggen aan een medewerker.
• …..kiezen voor een begripvolle, vriendelijke en doelgerichte mindset in de interactie met de medewerker en houden hun eigen negatieve emoties zoveel mogelijk buiten de interactie met de medewerkers.

Geen opmerkingen: